רוחניות והמוח חדש

רוחניות והמוח חדשהאם עצרת אי פעם לתהות מהו המקור של כל הבעיות והסבל בחיים? התשובה לשאלה זו היא איכות המוח האנושי במצבו הנוכחיוהקשר שלו לרוחניות.
במאה השנים האחרונות הגענו כאנושות להישגים כבירים בתחומים מגוונים, מתוכם רבים הם הישגים בתחום הטכנולוגי. קשה עד בלתי אפשרי לדמיין כיצד היו נראים חיינו ללא חשמל, מים זורמים, תחבורה, טלפון וכל צורות המדיה המוכרות לנו. אך יחד עם זאת, נדמה שרובנו יסכים שכאנושות, כבני אדם, אנו עומדים נבוכים אל מול אותם אתגרים כבר אלפי שנים.

הראיה היא שלמרות הטכנולוגיה המפותחת אנו עדיין חיים במציאות של מלחמות, רעב ועוני, אלימות הולכת וגוברת, גזענות, שואות המוניות, נזקים אקולוגיים בלתי הפיכים לכדור הארץ והרשימה עוד ארוכה. הפער שבין התפחותנו הטכנולוגית/מדעית לבין התפתחותנו הרגשית/מנטאלית/מוסרית הוא כה גדול, שאין זה פלא שבצד יכולתו הכבירה של האדם לטוס לחלל החיצון ולחוקרו, הוא מוכן לחיות במציאות רוויה בפחד, חוסר איזון והפרדה.

תפישות רוחניות על המוח שלנו

תפישות רוחניות רבות הגדירו את המוח או כפי שנהוג לכנותו “המיינד” כגורם להיווצרותו של האגו, כגורם לסבל וההפרדה בלב האדם, ועל כן הגישה הרווחת במסורות רבות היא שעל האדם להתעלות מעבר למיינד. גישות אלה מבטאות תפישה טרנסנדנטלית שאינה ישימה יותר בחיים המורכבים של המערב במאה ה-21. תפישה זאת באה לידי ביטוי למשל בהודו או באופן כללי בדתות המזרח, וניתן לראות באופן ישיר שהמציאות שהיא יוצרת היא מציאות של הזנחה ופיצול.
מן הצד השני, אנחנו יכולים לראות כיצד במערב המוח או האינטלקט הוכתרו כמלכים וכתוצאה מכך מה שהפך להיות החשוב מכל הוא הידע הנרכש והנצבר, או במילים אחרות, ככל שלאדם יש יותר תארים אקדמאיים, הוא נחשב ליותר מוצלח ויותר חכם. במערב המדע הוא הדת החדשה.

כך או כך אפשר לראות שהתפישות במערב ובמזרח לגבי המוח ויעודו הן תפישות מוגבלות ומגבילות. בעוד שהמזרח שלל את המוח ושם את הדגש על החוויה הפנימית של האדם, המערב שם דגש רב מידי על החוויה החיצונית, אובייקטיבית של האדם. שתי הגישות הן חלקיות מטיבן ולא רואות את התמונה בשלמותה.
אם נבין שהבעיה היא איכות המוח, אז במקום להתעלות מעל המוח, או במקביל להמשיך לצבור עוד ועוד ידע, נוכל להתחיל לממש ביחד את האפשרות של מוח חדש, מוח שבו מזרח ומערב מתמזגים וההפרדה בין פנים לחוץ מגיעה לקיצה. מוח כזה הינו מוח הוליסטי בעל יכולת חדשה ליצירת פתרונות חדשים לאתגרי החיים.
לא בכדי אלברט אינשטיין אמר ש”לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו כשיצרנו אותן”.

חוקרים את המוח בהקשר לרוחניות

יש אנשי מדע שחקרו במשך שנים את איכות המוח או איכות התודעה, ובזכות חקירות אלה שנעשו בהשראתו של המורה הרוחני ההודי המפורסם ג’ידו קרישנמורטי בן המאה ה-20, הם הגיעו למסקנה שהמוח האנושי הקיים הוא “מוח סובל”, וכתוצאה מכך הוא מייצר סביבו סבל אינסופי. המפתח להתמודדות עם אתגרי החיים בעידן הנוכחי הוא פיתוחו של מוח גמיש ופתוח, אשר נמצא בזרימה מתמדת ובמצב של דממה והקשבה. המוח הקיים הוא מוח ליניארי, אשר פועל בדפוסים סגורים, קבועים מראש וצפויים, חג במעגלים ואינו מסוגל להניב נתיבי תגובה חדשים למציאות. לעומתו המוח החדש הוא מוח שיש בו מרחב אינסופי, וכך הוא יכול לקלוט בצורה נטולת פרשנות הרבה יותר נתונים בו זמנית ולעשות ביניהם הצלבות וסינתזות באופן שמאפשר תגובות יצירתיות ויכולות פעולה והענות חדשות לחלוטין.


עמוד זה נצפה 3,654 פעמים
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

מידע נוסף על מיסטיקה

התיאוריות המיסטיות של "אני החיים – I Am"

זמן ומרחב במבט של מיסטיקה

התעוררות רוחנית

מיסטיקה והארה חדשה

רוחניות והמוח חדש